Задължения на фирмите

Задължения на фирмите

  • Кои лица са задължени да членуват в организации по оползотворяване?

    Всички лица, които пускат на българския пазар опаковани стоки, носят отговорност за тяхното разделно събиране, рециклиране и оползотворяване. За изпълнението на задълженията си, фирмите могат да сключат договор с лицензирана организация по оползотворяване на отпадъците от опаковки.

    • „Лице, което пуска на пазара“ е физическо или юридическо лице, което е производител и/или вносител, и/или лице, което въвежда на територията на страната от територията на друга държава – членка на ЕС, и предоставя стоки на друго лице срещу заплащане или безплатно и/или ги използва като част от търговска, производствена или професионална дейност с цел продуктите да бъдат разпространени или използвани на територията на Република България.
    • „Производител на опаковани стоки“ е физическо или юридическо лице, което произвежда и разпространява на пазара стоки, опаковани в потребителски, групови или транспортни опаковки, или опакова с опаковъчен материал стоки на мястото на продажбата като част от своята търговска или професионална дейност с цел продуктите да бъдат разпространени на територията на страната и/или използвани като част от търговска, производствена или професионална дейност.

    Примери:

    По-често срещани: Производители на храни и напитки, производители на стоки и продукти за индустрията, производители на мебели, дрехи, обувки, санитарни продукти, техника, резервни части  и мн. др.

    По-специфични:

    • Производители на опаковъчни продукти – те са задължени да декларират опаковките на своите стоки. Пример: Производителят на кашони, в случай че опаковката на стоката му е пале и стреч фолио, декларират се и двете.
    • Хранителни обекти, които продават на място опаковани стоки, топли витрини, доставки по домовете, стоки опаковани с опаковки за еднократна употреба и др.
    • Онлайн магазини
    • Сладкарници, ресторанти и др., които предоставят стоките си в опаковки на своите клиенти.
    • Кетъринг фирми, които доставят опаковани стоки до крайни клиенти.
    • „Вносител на опаковани стоки“ е всяко физическо или юридическо лице, което внася опаковани стоки на митническата територия на Република България като част от своята търговска или професионална дейност, независимо от начина на продажба, включително чрез средствата за продажба от разстояние в съответствие с чл. 48, ал. 1 от Закона за защита на потребителите за договорите, сключвани от разстояние, като част от своята търговска или професионална дейност с цел продуктите да бъдат разпространени на територията на страната и/или използвани като част от търговска, производствена или професионална дейност.

    По-често срещани: Вносители на храни и напитки, вносители на стоки и продукти за индустрията, производители на мебели, дрехи, обувки, санитарни продукти, техника, резервни части  и мн. др.

    По-специфични:

    • Вносители, които не пускат на българския пазар опаковани стоки, но следва да заплащат продуктова такса – такива са всички производители, на които стоките им са предназначени 100 % за износ, но същевременно внасят опаковани продукти и суровини, които се влагат в производството им.
    • Онлайн магазини
  • Кои са основните видове опаковки?

    Опаковката може да бъде:

    а) търговска опаковка или първична опаковка, т.е. опаковка, замислена като единица стока за продажба на крайния потребител на мястото на покупката;

    б) групова опаковка или вторична опаковка, т.е. опаковка, замислена за група от определен брой единици стока на мястото на продажбата, независимо дали ще се продава по този начин на крайния ползвател или потребител, или служи само за попълване на рафтовете на мястото на продажба. Тя се отстранява от продукта, без да се отразява на качествата му;

    в) транспортна опаковка или третична опаковка, т.е. опаковка, замислена за улесняване на пренасянето и транспорта на брой артикули или групови опаковки, за да се предотвратят физическото манипулиране с тях или повредите при транспортирането; транспортните опаковки не включват контейнери за шосеен, железопътен превоз, превоз по море и по въздух.

  • Как да определим тяхното тегло?

    Съществуват различни варианти за определяне на точното тегло на всяка опаковка.

    • Към декларацията за съответствие на опаковките, която се предоставя от производителя на самите опаковки, бихте могли да изискате и информация за тяхното тегло.
    • За стоките, които се доставят от внос, фактурите се придружават от опаковъчни листове, в които е описан видът на материала на опаковката и нейното тегло, както и бруто и нето на стоките.

    В случай че липсва такава информация, бихте могли сами да ги претеглите и да впишете теглото към досието на стоката.

  • Кои опаковки са най-често срещани?

    Описание на видовете опаковки

    Материал на опаковката Абр. И.К.  Примери
    пластмаси Полиетилен терефталат PET 1
    Полиетилен висока плътност HDPE 2
    Поливинил хлорид PVC 3
    Полиетилен ниска плътност LDPE 4
    Полипропилен PP 5
    Полистирен PS 6
    други пластмаси 7 – 19
    хартия вълнообразен картон PAP 20
    друг картон PAP 21
    хартия PAP 22
    хартия PAP 23 – 39
    стомана FE 40
    алуминий ALU 41
    други метали 42 – 49
    Дърво дърво FOR 50
    корк FOR 51
    други дървесни материали FOR 52 – 59
    други памук ТЕХ 60
    юта ТЕХ 61
    друг текстил ТЕХ 62 – 69
    стъкло безцветно стъкло GL 70 Бутилки, буркани, стъкленици, бурканчета за козм. продукти и др.
    зелено стъкло GL 71
    кафяво стъкло GL 72
    друго стъкло GL 73 – 79
    композитни хартия и картон/метали С/PAP/FE 80
    хартия и картон/пластмаси 81
    хартия и картон/алуминий 82
    хартия и картон/бяла ламарина 83
    хартия и картон/алуминий/бяла ламарина 85 – 89
    пластмаса/алуминий 90
    пластмаса/бяла ламарина 91
    пластмаса/метали 92 – 94
    стъкло/пластмаса 95
    стъкло/алуминий 96
    стъкло/бяла ламарина 97
    стъкло/метали GL/FE 98 – 99
  • Кои са основните и специфични материали, от които са изготвени опаковките?

    Полиетилен терефталат (PET )

    По-известен е под абревиатурата PET или PETE. Това е чиста, силна, нечуплива и лека пластмаса, която е изцяло рециклируема. Този материал за пръв път е синтезиран в Северна Америка през 1940 г. от химиците на Дюпонт за употреба като синтетични фибри. Много от произвеждания PET и до днес се използва за производство на влакна, по- известен като „полиестер“.

    През 1950 година изследователите откриват начин да изтеглят PET в тънък филм чрез екструзия.  По-късно PET започва да се прилага и за производство на опаковъчни продукти, фото и видео ленти. През 1973 г. процесът по производството на PET бутилки е напълно развит и тогава е патентован. PET бутилките се използват като опаковки за безалкохолни напитки, минерална вода, бира, сокове, готварско олио, салатени дресинги, шампоани, течни сапуни, почистващи препарати, кутии за храни и мн. др. От този материал се правят дори топки за тенис.

    Полиетилен висока плътност (HDPE)

    Полиетиленът е създаден на 27 март 1933 г. от двамата химици Гибсон и Фаусет, които работели за Imperial Chemical Industries Research Laboratory, докато тествали различни химикали. През 1936 г. е регистриран първият патент за полиетилен от Imperial Chemical Industries. Година по-късно, първото практическо приложение за този материал, е за филмова лента. През 1953 г. Зиглер и Кайзер от института Кайзер Вилхелм и Холцкамп създават HDPE полиетилен висока плътност. След две години започва производство на тръби от този материал. Зиглер е  награден през 1963 г. с Нобелова награда в областта на химията.

    HDPE е устойчив на много различни разтворители и има голямо разнообразие от приложения, напр. дръжки за раници, балистични плочи, капачки за бутилки, бутилки, подходящи за многократно зареждане, химически устойчиви тръбопроводни системи, вътрешни изолатори на коаксиален кабел, корозионна защита за стоманени тръбопроводи, контейнери, резервоари за гориво за превозни средства, бутилки за перилни препарати, столове, маси, геомембрана за хидравлични приложения, геотермални тръбопроводни системи, фойерверки, тръби, торбички,  касетки за стоки, туби, детски играчки

    Поливинил хлорид (PVC)

    Поливинил хлоридът е създаден през 1872 г. от химика Бауман, но никога не е предлаган за патент. По-късно през 1913 г. в Германия, Фредерих Клате създава нов метод за синтез на PVC при полимеризация на винил хлорид чрез слънчева светлина.

    PVC намира широко приложение във всички сектори на индустрията. От него се произвеждат тръби, прозорци, дограми, опаковки за храни и лекарства, фолио, кутии и др.

    Полиетилен ниска плътност (LDPE)

    За пръв път е произведен през 1933 г. в Англия от Imperial Chemical Industries Ltd. при полимеризация на полиетилен при високо налягане и висока температура. През 1937 е патентован от ICI и първото му приложение е през Втората световна война, като изолатор за радарни кабели.

    В днешно време намира широко приложение, като от него се произвеждат найлонови торбички, стреч фолио, кутии, бутилки, тръби и други опаковъчни продукти.

    Полипропилен (PP)

    Полипропиленът е термопластичен полимер, който е създаден през 1951 г. от учените Хоган и Банкс за Филипс. Той намира приложение в много разнообразни области – за създаването на опаковки, тръби, щайги, бутилки, кутии, саксии, мебели, уреди, играчки и др.

    Полистирен (PS)

    Чистият твърд полистирен е безцветна гъвкава пластмаса със слаба деформируемост, която може да бъде изливана във форми с фини детайли. Полистиренът може да бъде прозрачен или оцветен в различни цветове. Той се използва за производство на опаковъчни продукти, тарелки, кофички за кисело мляко, детски конструктори, пластмасови прибори за хранене и много други предмети, за които е подходяща сравнително корава пластмаса с възможност за оцветяване в различни цветове. Най-масовата употреба на полистирена е като експандиран полистирен (EPS), известен още под търговски марки стиропор, фасаден стиропор и други, който представлява смес от около 5% полистирен и 95% въздух. Подобрена, нехигроскопична разновидност на полистирена е екструдираният полистирен (XPS) с търговски наименования Фибран, Стиродур, Стирофлекс, Монодур, Глазформ, Стирофом, Тиктас, Полпан и други.

    Композитни материали

    Кутиите за сок и мляко са направени от течна опаковъчна дъска, ламинат от картон и LDPE (като водоустойчив вътрешен и външен слой) и често от слой алуминиево фолио (като по този начин се превръща в асептична опаковка).

  • Кои са задължителните знаци на опаковките, съгласно НООО?

    Лицата по чл. 14, ал. 1 ЗУО маркират всяка пусната от тях на пазара опаковка със:

    Съгласно Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки, има два задължителни знака, с които трябва да бъдат маркирани всички опаковки. Първият знак съдържа информация за вида на материала, от който е създадена опаковката /Приложение 3/, а вторият показва, че опаковката следва да се изхвърли разделно в цветните контейнери.

    Приложение № 3

    към чл. 5, ал. 1, т. 2

    Приложение № 4

    към чл. 5, ал. 1, т. 3

  • Как да познаем вида на опаковките?

    На всички опаковки е задължително присъствието на знака от Приложение 3, от Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки.

    Всяко число, вписано в триъгълника за рециклиране, е в съответствие с вида на материала посочен в Приложение 2 от Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки. Пълния списък с материалите може да видите в Приложение 2 към чл. 5, ал. 1, т. 1 от НООО.

  • Как да подготвим първия си отчет?

    В случай че за първи път пускате на пазара опаковани стоки и се явавате лице, което следва да декларира опаковките си към организация по оползотворяване, е необходимо да подготвите своя първи отчет. В него трябва да се опишат всички опаковки, които сте разпространили на българския пазар за съответния отчетен период. Първичната информация, която ще Ви е необходима е следната:

    • Да се уточни произходът на стоките – производство и/или внос
    • Ако вие сте производител на стоките, всички опаковки, които използвате, имат задължителни документи, описващи вида на материала им и те се предоставят от производителя на опаковките.
    • В случай че са внесени от друга страна, производителят на стоките е задължен да ви предостави информация за вида и теглото на опаковките. Към фактурите се предоставят опаковъчни листове, съдържащи подробни данни.
    • Да се определи видът на опаковките и тяхното тегло
    • В зависимост от вида на материала на опаковките, съществуват няколко основни групи, описани в „Кои са основните и специфични материали, от които са изготвени опаковките?“
    • Да се изчислят количествата на опаковките, пуснати на българския пазар за отчетния период.
    • Необходимо е да съберете данни за броя на стоките, които сте пуснали на пазара, да определите тяхната първична, вторична и третична опаковка, както и вида на матерала, от който са произведени. След като бъде определено единичното тегло на всяка опаковка, много лесно бихте могли да изчислите общото тегло на опаковките по видове материали, в зависимост от количествата, които сте разпространили на българския пазар. При необходимост от съдействие, моля да се обърнете към нашите консултанти.
    • Да се въведе информацията в отчетната форма на Еко Партнърс България
    • Еко Партнърс разполага с уеб базирана платформа за подаване на отчети и справки. Попълват се общите количества на опаковките по видове материали в специална бланка на периодичен отчет.
  • Как да изчислим годишната си прогноза?

    Годишната прогноза за количествата опаковки, пускани на пазара от членове на организацията, за които ще бъдат изпълнявани цели за рециклиране и оползотворяване, се изготвя до 30 януари на текущата година и включва компонентите на опаковките за всички опаковани стоки, които ще се пускат на пазара през тази година.

    За изготвянето на прогноза може да се използва годишният отчет от предходната година. Възможно е и да се разработи и изцяло нова прогноза. В този случай са възможни различни начини за изготвяне на прогнозата, в зависимост от наличната информация и възможностите да се използва експертна помощ – напр. изготвяне на вътрешно-фирмена спецификация, базирана на информация за вида и количеството на артикулите, които ще се пускат на пазара, в какви първични, вторични и третични опаковки е всеки артикул.

    Реалистичната прогноза за количествата отпадъци от опаковки, които фирмата планира да пусне на българския пазар, гарантира постигане на количествените цели за рециклиране и оползотворяване на отпадъците.

    При възникнали въпроси и необходимост от допълнителни уточнения, нашите експерти са на ваше разположение за безплатна консултация на следните контакти.